Magijske radnje sa biljem uoÄi djurdjevdana
Kod Srba postoji mnogo magijskih radnji sa biljem uoÄi ÄurÄ‘evdana.Evo nekih najinteresantnijih koje je zabeležio Vuk Karadlić.
Zdravac
Zdravac je biljka koja simbolizuje i doÄarava zdravlje i napredak. Ima u sebi apotropijsku moć. NaroÄitu, supranaturalnu snagu ima zdravac koji se bere na biljni petak uoÄi ÄurÄ‘evdana sa drugim biljem. Stavlja se u vodu, u kojoj će se na ÄurÄ‘evdan ukućani kupati, ili za pojas, u nedra, kad devojka polazi na venÄanje. Stavlja se pored žrtvenog jela koje se o ÄurÄ‘evdanu nosi na zapis. Na ÄurÄ‘evdan se stoka tera samo zdravcem, od njega se pletu venci kojima se Å¡tite ljudi i stoka.
Zdravac ima ulogu i u ljubavpim vraÄanjima. Devojka, da bi je momci voleli, treba uoÄi ÄurÄ‘evdana da stavi zdravac da prenoći pod ružom i zatim ga stavi u vodu u kojoj će se kupati.
Zlatoglav
Zlatoglav se bere na biljni petak uoÄi ÄurÄ‘evdana sa ostalim biljem. Berući ga devojke mu govore: “Zlatoglave, zlatne li si glave, ti mi znadeÅ¡ trideset tri trave”. Njega devojke nose uza se da bi se dopale momcima, a žene da bi bile mile muÅ¡karcima.
Magijske radje s koprivom
Kopriva ima jaku apotropijsku moć. Bere se uz ostalo bilje o ÄurÄ‘evdanu a o Usekovanju se veÅ¡a iznad vrata. Žene u Bosni na ÄurÄ‘evdan kite se koprivom “da ih ko ne ureÄe”. Ljudi se o ÄurÄ‘evdanu kite i udaraju koprivom radi zdravlja, ili “da bi bili žustri kao kopriva”, ili da ih ne bi ujedali komarci.
Neven
Spominje se Äesto u narodnim devojaÄkim pesmama. Bere se uoÄi ÄurÄ‘evdana i stavlja u nenaÄetu vodu kojom će se rano na ÄurÄ‘evdan umivati. Neven je vrlo popularan u ljubavnoj magiji. Nevesta donosi svome mužu u kiti cveća nevena, da bi venuo za njom. Ako devojci nikne neven uvenuće za svojim draganom. U jednoj bosanskoj narodnoj pesmi devojka, prkoseći, kaže svom dragom da mu je isekla tragove i jedan bacila u neven, drugi u oganj, treći u tatulu: “Neven vene, ti za mene da veneÅ¡, oganj gori, ti za mene da goriÅ¡, tatula puca, ti za mene da pucaÅ¡”.
Odoljen
Vrlo je jak apotropijan. “Svakoj travi veÅ¡tica odoljeva samo ne može omanu i odoljenu”. Odoljen treba uvek držati u kući, naroÄito zbog dece koja ga nose u amajliji o crvenom i belom koncu ili im se uÅ¡iva u pelene, u kapu ili stavlja u kolevku. Njega žene uÅ¡ivaju u pojas kao odbranu od vražijih oÄiju naroÄito neophodan kao Äuvar muÅ¡ke dece. “Da zna majka Å¡ta je odoljen trava, ne bi nikad ukopala sinka”, pevala je vila Zagorkinja berući po gori lekovite trave. I druge narodne pesme opevale su odoljen na ovaj naÄin. Ako veÅ¡tica savlada nekog, treba mu dati u krÅ¡tenoj vodi odoljen i rute koje su unakrst iseÄene. Ljudi se obiÄno, zdravi i bolesni, kupaju u vodi u kojoj je odoljen potopljen. Odoljen podstiÄe rast kose “Od odoljena kosa do kolena”. U Bosni ga devojke stavljaju za pojas za ÄurÄ‘evdan da bi im kosa bila do kolena.
Oman
Oman kao i odoljen ima jaku apotropijsku moć. Njega uÅ¡ivaju u pojas i u haljine i u amajlije. “Da nije trave omana ne bi mogla majka od uroka odbraniti sina”.
Oman se upotrebljava i u ljubavnim divinacijama i vradžbinama. UoÄi ÄurÄ‘eva dana, u gluvo doba namenjuje devojka strukove omana pojedinim momcima i ostavlja ih napolju da prenoće. Na koji struk padne najviÅ¡e rose onaj će je momak te godine najviÅ¡e voleti.
Uz ostalo bilje na biljni petak ili uoći ÄurÄ‘evdana bere se i petrov krst i stavlja u nenaÄetu vodu u kojoj se na ÄurÄ‘evdan pre sunca radi zdravlja ukućani umivaju ili kupaju.
-Ruža se stavlja sa ostalim biljem i ima za cilj da osigura dobro zdravlje. Na nju se uz manipulaciju sa crvenim i žutim koncem prenosi bolest (“daje žutilo za crvenilo”).
-Ruta se stavlja u vodu sa ostalim biljem “da mu veÅ¡tice ne mogu niÅ¡ta”. Ona se stavlja i deci u pelene i uopÅ¡te stavlja se u deÄiju odeću kad idu van kuće. TakoÄ‘e je ona siguran protivotrov kod ujeda zmije i otrovnog pauka.
Selen
Selen se upotrebljava pri ljubavnim vraÄanjima i gatanjima, naroÄito o ÄurÄ‘evdanu. UoÄi ÄurÄ‘evdana selen se bere i ne miriÅ¡e, a na ÄurÄ‘evdan svako ko je mlad ubere po jedan struk omiriÅ¡e ga i zakiti se njime ili ga zadene za pojas, a devojke ga stavljaju u nedra da bi bile mile. I on je jedan od devet cvetova stavlja u vodu uoÄi ÄurÄ‘evdana kojem se i ujutru umivaju.
Crni luk
Devojke ga rado koriste u gatanju, naroÄito uoÄi ÄurÄ‘evdana. Prerežu dva pera mladog crnog luka u baÅ¡ti i jedno namene sebi, pa akoje idućega jutra to malo viÅ¡e izraslo udaće se uskoro. Muhamedanske devojke uoÄi ÄurÄ‘evdana posade struk crnog luka bez žila u zemlju pa na koju se stranu idućeg jutra nagne na tu će se stranu udati. UoÄi ÄurÄ‘evdana vežu devojke ili udate žene u baÅ¡ti dva jednaka pera crnog luka, jedno zlatnim a drugo svilenim koncem. Ako posle nekoliko dana izraste viÅ¡e ono pero, Å¡to je zlatnim koncem vezano, biće u braku srećna.
Luk ne valja saditi Cvetne nedelje, jer neće valjati. Kad se sadi pod prvi luk staviti parÄence cigle i reći crvu: “Evo ti hrana za godinu dana, ne diraj luk”. Ako luk sadi ljuta osoba, biće i luk ljut. Onaj ko pre ÄurÄ‘evdana ubije zmiju Å¡tapom, neka taj Å¡tap zabode u luk, pa ga crv neće jesti.